Ron, ik heb wat opmerkingen: Het is onmogelijk dit te fotograferen zoals ons oog het ziet. De felle inhoud van de garageboxen zijn veel te licht vergeleken met de nacht. Dus moeten we kiezen. Zwarte nacht of overbeichte tl buizen. Terwijl ons oog dat heel mooi kan combineren. De kleur temeraturen zijn ook nog eens heel verschillend. Maar ook jouw standpunt is niet bewust gekozen. Het verdwijnpunt is geen onderdeel van jouw keuze. Je staat niet recht voor een van de auto's (zodat de verwdijnpunten van een box mooi zijn verdeeld) Maar je staat ook niet precies voor de scheidings barriere. Dus geef je de indruk iets te registreren maar niet te regiseren. Westerlingen houden van evenwichtige mooie geometrische verstandhoudingen ;) ... my two cents...
Bedankt voor je constructieve commentaar, Richard. De moeilijkheden waar je op duidt bezorgen me vaak hoofdbrekens, maar het is op zich best interessant een keuze te moeten maken. Ik heb er in dit geval voor gekozen om te overbelichten en, ach waarom niet, ook het contrast te verhogen. Het is een lelijk stukje Calderara wat ik vastgelegd heb, en op die manier komt dat nog duidelijker over. Ook wat het standpunt betreft (je ziet die dingen als geen ander) heb je volledig gelijk. Maar ik had weinig keuze: in een hand de camera, in de andere de riemen van twee honden die het al lang zat waren en naar huis wilden (er zit vaak veel meer achter een foto dan we denken, maar daar zul je zeker over mee kunnen praten). Maar ik heb weer veel van je geleerd. En daar wil ik best zo af en toe eens een 'mislukte' foto voor plaatsen. ;-)
Ik geloof nooit dat Ricard daar een fan van is, Paul? Ikzelf ben er ook niet echt gek op, maar dat komt misschien ook omdat ik ze niet samen weet te stellen. ;-)
sorry dat ik zo laat reageer ik heb geen rss weet niet eens wat dat is lol Ik vind die foto's een beetje gekunstelt het is streven naar wat ons ook ziet en juist het feit dat we moete kiezen zoals Ron zegt maakt het kunst we kunnen spreken en een mening er in leggen zo wordt realiteit in fotografie een illusie en veel meer
het is puur lef een foto te plaatsen die reden technish kritische opmerkingen levert. ik zou dat niet eens durven al vanwege dat is een foto nimmer mislukt
Ik weet niet of je het lef moet noemen, maar technisch kritische opmerkingen zijn goud waard. En die zou ik missen als ik niet af en toe eens iets 'op het randje of er net over' zou plaatsen.
Ron, ik heb wat opmerkingen:
ReplyDeleteHet is onmogelijk dit te fotograferen zoals ons oog het ziet. De felle inhoud van de garageboxen zijn veel te licht vergeleken met de nacht.
Dus moeten we kiezen. Zwarte nacht of overbeichte tl buizen. Terwijl ons oog dat heel mooi kan combineren. De kleur temeraturen zijn ook nog eens heel verschillend.
Maar ook jouw standpunt is niet bewust gekozen. Het verdwijnpunt is geen onderdeel van jouw keuze. Je staat niet recht voor een van de auto's (zodat de verwdijnpunten van een box mooi zijn verdeeld) Maar je staat ook niet precies voor de scheidings barriere. Dus geef je de indruk iets te registreren maar niet te regiseren. Westerlingen houden van evenwichtige mooie geometrische verstandhoudingen ;) ... my two cents...
Bedankt voor je constructieve commentaar, Richard. De moeilijkheden waar je op duidt bezorgen me vaak hoofdbrekens, maar het is op zich best interessant een keuze te moeten maken. Ik heb er in dit geval voor gekozen om te overbelichten en, ach waarom niet, ook het contrast te verhogen. Het is een lelijk stukje Calderara wat ik vastgelegd heb, en op die manier komt dat nog duidelijker over.
DeleteOok wat het standpunt betreft (je ziet die dingen als geen ander) heb je volledig gelijk. Maar ik had weinig keuze: in een hand de camera, in de andere de riemen van twee honden die het al lang zat waren en naar huis wilden (er zit vaak veel meer achter een foto dan we denken, maar daar zul je zeker over mee kunnen praten).
Maar ik heb weer veel van je geleerd. En daar wil ik best zo af en toe eens een 'mislukte' foto voor plaatsen. ;-)
@Richard: zou dit geen gelegenheid zijn om een High Dynamic Range foto samen te stellen?
ReplyDeleteIk geloof nooit dat Ricard daar een fan van is, Paul? Ikzelf ben er ook niet echt gek op, maar dat komt misschien ook omdat ik ze niet samen weet te stellen. ;-)
Deletesorry dat ik zo laat reageer ik heb geen rss weet niet eens wat dat is lol
DeleteIk vind die foto's een beetje gekunstelt
het is streven naar wat ons ook ziet
en juist het feit dat we moete kiezen zoals Ron zegt
maakt het kunst
we kunnen spreken en een mening er in leggen
zo wordt realiteit in fotografie een illusie en veel meer
ook = oog
Deletehttp://www.digital-photography-school.com/how-to-create-an-hdr-image (Photomatrix Pro kon ik via torrents downloaden)
ReplyDeleteIk hou wel een beetje van het overdrevene in HDR, zie:
- http://www.flickr.com/photos/paul0707/4716765075/in/set-72157624315521426/lightbox/
uit de reeks: http://www.flickr.com/photos/paul0707/sets/72157624315521426/detail/
Ziet er niet slecht uit, Paul. Ik moet er eens wat dieper induiken. Bedankt voor de tip.
Deletehet is puur lef een foto te plaatsen die reden technish kritische opmerkingen levert.
ReplyDeleteik zou dat niet eens durven
al vanwege dat is een foto nimmer mislukt
Ik weet niet of je het lef moet noemen, maar technisch kritische opmerkingen zijn goud waard. En die zou ik missen als ik niet af en toe eens iets 'op het randje of er net over' zou plaatsen.
Delete